Rysslands resan, en vecka senare

Ursäkta för den tid det hela tog, låt mig nu få berätta lite kort om rysslandsresan!
Dag 1. Vi åkte kl.9.00 förra måndagen från Kumla, sedan vidare till Stockholm för att ta båten över till helsingfors.
Dag 2. Framme i Helsingfors, bilresa därifrån till Ryssland. I Rysslands tull får vi sitta i ca 5 timmar och sedan betala 10.000 svenska kronor för att få komma över! Varför vi fick betala berodde på att vi hade med oss två släp fulla med kläder, leksaker, cyklar mm. Sedan åkte vi vidare till St. Petersburg, där vi körde fast i ytterligare några timmar.
När vi väl kom iväg så fick vi på vägen uppleva smutset, trasigheten. Vid ett litet "pit stop" så låg det massa knark sprutor, sprit flaskor och en massa otrevligt slängt i skogen.
Vid halv fyra på morgonen kom vi fram till hotellet och vi gick ganska direkt och la oss.
Dag 3. Ett par ryska studenter möter upp oss och visar oss runt om i staden Novgorod som vi bor i, senare blev vi filmade av rysk tv som sedan sändes rikstäkande.
Dag 4. Den här dagen mötte några andra tjejer upp oss för att visa ett gammalt hembygdmuseum som påminde oerhört mycket om Dalarna. Efter det åkte vi till köpcentrumet för att köpa tält, sovsäckar, liggunderlag och utomhusaktivitets leksaker till en skola. Pengar fanns det så det räkte och blev över då de är väldigt mycket värda i Ryssland, så vi plockade på oss även en massa papper, färg pennor, målarfärg, kritor, ritblock, leksaker och spel som skulle skänkas till ett barnhem.
Barnhemet bestog av väldigt många småttingar som tyvärr många av dom blivit upphittde i bland annat soptunnor!
Det uppskattades verkligen av kvinnorna som jobbade där och det var väldigt mycket blandade känslor när man såg dom små barnen.
Efter det åkte vi tillbaka till hotellet för att göra oss fina och redo för fin besök. Vi blev bjudna på novgorods finaste restaurang och hade även med oss fint sällskap. En trevlig kväll fylld med intressanta tankar och funderingar med Kumlas politiker.
Dag 5. Den här dagen skulle vi åka till en annan by, Chodovo där vi även där skulle skänka leksaker till ett socialt hem för barn med alkholiserade föräldrar eller även så att säga "oönskade" barn. Vi blev bjudna på restaurang och fika utav stadens borgmästare och fick även här väldigt mycket uppskattning. det hölls fina tal och allt kämpande med att få ihop de här pengarna kändes verkligen värt det! Vi åkte sedan direkt till en skola och gav bort det vi köpt och åkte sedan vidare till det sociala hemmet, vilket var en oerhört hemsk syn. Slagna barn, inte en enda leksak. Två pussel från typ 70 talet. Snacka om att barnen blev glada! Det kändes så himla bra!
Vi åkte sedan tillbaka till Novgorod där de ryska studenterna hade förberett en ute kväll! En väldigt trevlig och roande kväll må jag säga!
Dag 6. Sista dagen blev vi bjudna på lite picknick av de ryska studenterna, det blev grillad kyckling och svenska kubb! super trevligt! Sedan fick vi några timmars fritid i ryssland där vi passade på att utnyttja de billiga priserna på både alkohol och kristall. Det blev en jätte vacker serivise till mamma och whiskyglas i äkta kristall åt pappa.
En rysk sjal och några handgjorda smycken till mig plus en massa rysk vodka!
Dag 7. Hemfärd till Sverige, vilket gick väldigt bra! och vi var återigen hemma i Sverige på måndagen.
En oerhört givande resa med mycket skratt och gråt! jag ångrar ingenting och åker gärna tillbaka dit!
Den bästa resan jag någonsin gjort hitills i mitt liv! Det var många motgångar på vägen dit men i slutändan löste sig allt.
I slutet utav Junli och början av augusti så kommer de ryska studenterna hit och då blir det kräftskiva och snaps sånger för allt i världen!