Ätstörningar, ämnet som aldrig slutar uppröra mig.

Starve
Jag vill att ni tittar på den här pojken, titta noga och länge, även om ni lider och vill vända bort blicken. Se på hans tomma blick och hur hans kropp hungrar efter mat. Han kan dö när som helst, han ser redan död ut för mig! hur kan han fortfarande leva? Han måste vara otrolig kämpe! Tänk hur mycket denna vackra pojke lider. hemska tanke. verkliga tanke. Jag vill med bilder som denna ställa er mot vägen, ja ni som kanske inte står för att ni har ätstörnings problem fast ni har det, För vad då ni spyr ju inte efter varje måltid och ni äter ju sallad och dricker ju upp alla 3 bantningsdietesdrycker som ni ska göra vajre dag så ni kan ju knappast ha en ätströning, bara för att ni räknar kalorier och hoppar över lite måltider en dag och skippar en krogen runda eller en mys kväll med tjejerna gör det ju inte er till några ätstörningoffer? eller? Det kanske är dags för er att tänka om nu för ni är offer! ni är slavar under maten, ni har INGEN kontroll. Ni är team skinny-half-dead Nicole Richie än team healthy-happy-alive Nicole Richie, När ni för dom tankarna är det precis likadant som att hålla upp händerna för svältande barn i Afrika, Ni tror att det inte är någon skillnad men jag är ledsen det är exakt samma sak! Bara att ni och alla andra ätströningsoffer har maten framför er, vart ni än går så finns den överallt! Endå nekar ni den, det gör mig oerhört upprörd. Jag vet att ni alla är bra tjejer, ni vill gott, ni har drömmar och mål i era liv, det har vi alla. Men att leva i en ständig vardag där utseendet och maten konstant är ur vägen så kommer ni inte kunna utnyttja era liv till fyllo, tro mig. Inbilla er inget annat, För då ljuger ni för er själva. Jag tycker att en människa absolut kan vara sund och träna och sträva efter ett mål att gå ner i vikt eller bli smalare och fastare, men ni mina vänner, erat mål är att vara storlek 28-30 (xxxxs), erat mål är inte att vara smal och sund utan det är att bli smalast i klassen, smalast i familjen, smalast i staden, smalast av alla! Och ni förstår kanske inte och vet det inte riktigt själva, men ni gör om era kroppar från kvinnliga och formiga till en kropp som sitter på ett barn, ni vill se ut som små flickor eller som en smal pojke/man. ni sätter INGA gränser. och tro mig ni kommer ALDRIG bli nöjda för man kan alltid vara smalare, jag menar när man trodde man hade sett allt så ser man en bild som denna så JA man kan ALLTID bli smalare. Min enda fråga är nu, Är detta vad ni verkligen vill? och i såfall kanske ni ska tänka om, istället för att köpa dyra bantingsdrycker eller lägga ner pengar på utseendet, Inkassera då hellre i en psykolog och det är inget fel med det för ni har en snedbild i era huvuden och den kommer med eller utan mat att äta upp er...

Take care lovers!

tala ut
Postat av: Anonym

håller med. Bra skrivet!!

2008-01-20 @ 21:02:17
Postat av: pernilla

bra johanna, jätte bra skrivet !
hoppas att folk läser och kanske förstår lite mer än innan och kanske börjar tänka sig för mer !

2008-01-20 @ 21:28:45
Postat av: Elizabet

Usch det är fruktansvärt! bra skrivet:)

Postat av: frida

usch..
Jätte bra skrivet, håller med dig som fan..

2008-01-20 @ 21:59:40
URL: http://froidans.blogg.se
Postat av: e

"När ni för dom tankarna är det precis likadant som att hålla upp händerna för svältande barn i Afrika"

Jag är mållös. Tjejen, du borde seriöst ta dig själv en tankeställare. Hur gammal är du? Din tankeförmåga verkar inte vara särskilt utvecklad iallafall.
Kan upplysa dig att det finns en genre inom kategorin psykiska sjukdomar som kallas för ätstörningar. En sjukdom alltså. Vissa har inte valt det hela, utan är sjuka.
Något annat jag kan upplysa dig om att det finns en psykisk sjukdomsgenre som kallas ätstörningar. En sjukdom alltså.

2008-01-20 @ 22:35:24
Postat av: Johanna

e: Jag vet mycket väl vad jag skriver och jag är väldigt väl utvecklad. Alltså nu talar jag inte om sjukdomen anorexi, nu pratar vi unga tjejer som jag vet spelar ett spel, som jag lever med och som finns i min närvaro, som har helt fel värderingar och TRO MIG de är inte där än, de har inte sjukdomen än och det har jag understrukit i texten, att tala åt en sjuk människa är otroligt svårt det kan knappt en psykolog klara av, Jag skrev inlägger för jag är trött på folk som intalar sig själva att de SKA vara något de varken vill eller är. Jag kan absolut förstå vad du menar men det är tråkigt att du stör dig på en del av texten och får allt att verka helt cp. tänk om. Jag menar bara gott med detta inlägg, jag vill att unga tjejer ska må bra och ha bättre tankar med sig om dagarna än sitt utseendet. och det är allt jag kan säga

2008-01-21 @ 08:17:53
URL: http://johannastic.webblogg.se
Postat av: thinspo

Det där var nog det sämsta jag läst på fruktansvärt länge. Någonting säger mig att du är rätt tjock och är avundsjuka på människor med kontroll.

2008-01-21 @ 12:03:20
Postat av: ängla

Kära du vet inte vad du snackar om.
Pojken på bilden är ett offer för ofrivillig svält och det är riktigt lågt att blanda in honom i det här. Anorexi är en sjukdom och att välja anorexi är en del av sjukdomen, det fattar väl vilken pappskalle som helst som läst på lite?
Om man inte är sjuk men väljer att vara smal så har man rätt till det valet. Du är bara en pluttig människa som alla andra, vem är du att döma andras värderingar?

Lär dej stava och styckeindela förresten.

2008-01-21 @ 12:34:20
Postat av: Johanna

Thinspo: Det är detta jag menar varför är jag avunsjuk på någon som svälter sig? DOM HAR JU INGEN KONTROLL! herregud, kallar du någon med ätstörningar en människa med kontroll? det är ju vi som är friska som har kontrollen. tjock och avundsjuk herregud.

Ängla: Jag vet vad jag talar om och jag har all rätt i världen att gämföra en smal och svältande pojke eftersom svält är ämnet, pojken har självklart inget val i livet men det har vi, det är DET jag menar med texten, att varför utsätter vi oss som har valet att leva och vara sunda och må bra att utsätta oss i situationer där vi väljer bort maten som serveras framför oss? JAG JÄMFÖR EJ MED ANOREXI! varför läser ni inte noggrant för? En sjuk anorektiker är ju sjuk en sån människa är inte vad jag menar, jag säger åter igen att jag talar till vanliga unga kvinnor som mycket väl vet vad de håller på med jag vill bara visa hur bra vi har det och att vi inte ska utsätta oss för svält och vara glada över var vi har och har fått, pojken hade inget val, det hade vi.Jag stycke indelar ej pga att texten ser och blir längre.

2008-01-21 @ 13:31:57
URL: http://johannastic.webblogg.se
Postat av: Julia

många kloka ord! jag håller med dej i allt, det är väldigt upprörande. tkr att kändisar borde tänka till oxå eftersom de är förebilder för så många unga förvirrade tjejer. smalast är inte bäst, man ska ju sträva efter att vara sund och må bra.

2008-01-21 @ 14:38:37
URL: http://littlemisstrouble.blogg.se
Postat av: Louise/Thailandssol

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag kan inte påstå att jag håller med dig på alla punkter, men jag vill ändå säga att jag med mitt liv försvarar dig i din rätt att skriva det.

Jag har sett så många som kämpar för att komma ur sina ätstörningar. Ingen vill plåga sig själv så till den grad att man knappt orkar existera. Ingen tycker att det är attraktivt att se ut som han på bilden...Ibland finns det ingen utväg och ofta så finns det inget som heter "valmöjlighet".

Jag önskar, precis som du, att alla vore nöjda med sig själva. Vem ska behöva misstrivas så med sig själv att hon/han tackar nej till en krogrunda, en mysig hemmakväll med kompisar....Eller inte vågar följa med på kalas av rädsla att tappa kontrollen.

Det finns så mycket jag vill säga men inte kan skriva ner. Jag vet att du menar väl. Du står upp för att människor ska kunna trivas med sig själva och du vill kämpa för att förminska dagens "sjuka" ideal...Och det är starkt av dig! För det onda vinner ofta för att de goda inte vågar göra något.

Men det handlar inte allt om att man vill vara smalast. Det handlar inte om att ha ett val. Många psykiska funktioner i kropp och hjärna blir helt fel"programerade" när kroppen är i svälttillstånd.

Sist men inte minst, snälla skriv inte "anorexiaoffer". Även om det inte är menat som något illa från din sida, tror jag att det är många som kan känna sig kränkta av det!

Var rädd om dig Johanna!

2008-01-21 @ 20:41:30
Postat av: Ermina

tack för din kommentar, ditt inlägg var lyssande håller med dig i minsta detalj, det finns inget värre en detta, en tjej som gick i min klass hadde detta och hon tyckte synd om sig själv hela tiden och skyllde på dem på behandlings hemmet och jag tycket synd om henne från första början men sen tyckte jag det var patetiskt men tanken på folk som inte har mat,sjukt,

Bra skrivet ialla fall,

// Ermina

2008-01-22 @ 14:56:24
URL: http://californiendream.blogg.se
Postat av: Bakka

Att jämföra ätstörningar och påtvingad svält är för det första helt galet enligt mig.
För det andra så skriver du verkligen om människor med ätstörningar inte wannabe's som svälter sig for fun. En ätstörning är alltid en störning, det spelar ingen roll om det är anorexia eller nån annan störning. Det är inget man väljer och inget man bara väljer bort heller.

Om du vill göra nåt för att förhindra att ätstörningar sprids så är det nog en bra idé att göra något lite mer kreativt än att hoppa på folk i din blogg.

2008-01-23 @ 14:32:09
Postat av: Johanna

Bakka: Alltså det är svårt att förklara du har rätt i mycket du säger, ärligt talat talar jag till det du kallar wannabes eller kanske folk som är lite mer än så, jag nämner så klart ätstörningsproblem eftersom att även om man är en wannabe eller vad vi nu ska kalla dom för så har dom ju en ätstörning.Jag förösker inte hoppa på jag vill bara få folk att tänka om, det går att jämföra med svält eftersom svält är ämnet, det är ju det människorna gör mot sig själva! jag vill tala om att vi inte ska vara så ytliga och vara glada för det VI har som tyvärr inte dom har! Om du förstår

2008-01-23 @ 14:35:57
URL: http://johannastic.webblogg.se
Postat av: Bakka

Jag förstår vart du försöker komma men tycker att du går helt fel väg.
Självsvält och svält är två helt olika saker som beror på helt olika saker. Självklart är det hemskt att barn svälter pga fattigdom osv, men det det kan inte jämföras med någon som aktivt gör det pga sin ätstörning eller av andra orsaker. Självsvälten i västvärlden påverkar inte svälten i fattiga länder och som sagt beror de två på helt olika saker.
Ditt blogginlägg är verkligen dumt skrivet om du vill göra något åt svält pga fattigdom och svält pga ideal/dåliga förebilder/ätstörningar. No offense, men du borde nog tänka om lite när det gäller din bild av både ätstörda och västvärldens relation till mat i övrigt. Hade "vi"(västvärlden,i-länderna) inte överkonsumerat och importerat allt så som vi gör hade det nog sett helt annorlunda ut.

2008-01-23 @ 16:38:39
Postat av: Emana

Jag tycker inte det är lämpligt att tala illa om människor som har en psykisk sjukdom som kan bero på andra människors elaka kommentarer genom halva livet, en jobbigt uppväxt eller övergrepp av något slag.


Jag vet inte om ditt mål med bloggen var att utrycka missnöje mot idealet som unga människor har eller om det är att berätta hur upprörd du blir över att mat kan ge en människa sån ångest att hon bara kryper ner under täcket och gråter.

Här i västvärlden är vi väl alldeles för glada över det vi har. Hjärt och kärlsjukdomar drabbar massor med människor och detta är väldigt ofta på grund av fet kost och dåligt med motion. Miljön påverkas massor av transporten av livsmedel, djuren som vi föder upp för att sedan äta påverkar naturen med sitt sura urin och tillverkningen och transporten av deras foder.

2008-01-23 @ 17:29:23
Postat av: Therese

Jag vill förstå vart du vill komma. Men vissa i vårt samhälle är ju sjuka, alltså dom vill se ut som den lilla pojken du hade på bild här.
Sjukdomen sitter i huvudet. Jag såg en dokumentär för några år sen om anorexi å bulimi, två tjejer skulle peka ut vilken kroppsform dom ansåg att dom hade och vilken dom ville ha. Båda peka på den tjockaste och ville se ut som pojken på bilden.
Jag tycker synd om dom som har dessa sjukdomar.

Älskar dina inlägg, du tar upp viktiga ämnen!

2008-01-27 @ 00:00:32
URL: http://t3zz.blogg.se
Postat av: Sanna

Håller med dig, men jag anser snarare att de borde få uppmärksamhet. Det är bara sorgligt och jag anser att vi ska lägga energi på annat än dramahetsiga fjortisar. Jag gick 3 år med en klass där hälften hade
ätstörningar, anorexi eller bullimi. Jag orkar inte längre, det är inte värt att lägga tid på. Låt dem hållas de blir bara glada av att folk diskuterar dom.

2008-01-27 @ 19:49:34
URL: http://intostyle.blogg.se
Postat av: Sandra

Riktigt bra skrivet. Hoppas att många får sig en tankeställare nu, men kan tänka mig att de som har ätstörningar och läser detta kommer förmodligen bara att förtränga denna text. Anorexi är ju en sjukdom och många vet inte om att de har den, eller ens vill erkänna det. Klart att man vill vara smal & sund, vem faan vill inte det? Dom tankarna finns nog i allas huvuden. Men många känner för mkt press. På med hullet, den mjuka magen och kärlekshandtagen :):) det vet jag att min kille gillar iaf!

2008-01-29 @ 15:24:08
Postat av: Amanda

Jag tror inte du riktigt inser hur kränkande dethär inlägget är mot folk med ätstörningar; förutom det folk redan har sagt verkar det inte som att du har tänkt på att det är en SJUKDOM. Jag hoppas att du aldrig skulle säga "det är så ytligt att ha peruk, alla som har cancer borde sluta med det och låta håret växa ut istället om det är så viktigt att se bra ut".

Det är ungefär lika dumt att säga åt en anorektiker att "sluta köpa bantningsdrycker och tänk på barn i afrika istället". Det påminner för övrigt väldigt mycket om alla skrämseltaktiker de kör med i LÅGSTADIET för att man ska äta upp sin mat. Så moget var det argumentet.

2008-01-31 @ 19:02:04
Postat av: ha

uselt skrivet, tycker jag. Dels är du väldigt okunnig när det kommer till ätstörningar, och texten i sig är väldigt dåligt skriven, jag ser särskrivningar och felskriviningar överallt.

Att jämföra ätstörningar i västvärlden med ofrivilligt, svältande barn i afrika är dessutom den mest långsökta parallellen som går att göra. Nej, om denna bild gör dig så upprörd så kämpa för att afrikas situation ska bli bättre. Om ätstörnignar gör dig "upprörd", så bli en psykolog och hjälp dem som är drabbade då. ´

Det första misstaget du gör är att du skriver om ätstörningar som om det vore något frivilligt. Det är det inte, för de som är ätstörda. Sedan finns det en sida som vill vara smala och har vad du definierar som en "sned idealbild", men varför ska du då lägga dig i när det handlar om hur människor väljer att leva sina liv? Om det vore ett val, ja då är det ett val som man har rätt att ta då alla väljer vad de vill göra med sina liv. Om det är en sjukdom, ja då angriper du den på ett väldigt konstigt vis, genom att lägga skuld på den sjuka?

Jag förstår inte vart du vill komma med denna text.

2008-02-03 @ 13:40:23

Uttryck din åsikt här:

you're name here:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback